Ludduvuddu

OCT 19 @ 21:26

by Anne-Lieke

We kennen het allemaal wel, het intense zelfmedelijden na een verbroken relatie. Alle klassieke filmscènes spelen zich in hoog tempo af, met jou in de hoofdrol. Meezingen met Celine Dion tot je schor bent (Bridget Jones), de neiging om boven het gasfornuis te hangen (The Holiday), en de wilde bevlieging om je boeltje te pakken en jezelf ergens te gaan zoeken in de jungle van Timboektoe (Eat Pray Love). Allemaal erg goede films om te kijken als je verkeert in een dergelijke benarde situatie by the way.

Liefdesverdriet is een hele gezonde reactie, volgens experts. En nog beter, het gaat altijd ook weer over. Maar als je er middenin zit kom je niet onder de verschijnselen uit. Slecht slapen, piekeren, en de meest simpele dingen doen je aan je verloren liefde denken. Ook het geen zin hebben in eten of jezelf juist overmatig volproppen hoort erbij.

Dit laatste verschijnsel neem ik vandaag eens onder de loep. De fase van ‘geen trek’ heb ik inmiddels achter me gelaten, ik ben mijn overtollige kilootjes kwijt (altijd handig), en nu is het tijd om toe te geven aan mijn behoeftes. Onderzoek heeft bewezen dat liefdesverdriet is gelinkt aan de hersenactiviteit die verantwoordelijk is voor verslavingen. Blijkbaar komen onze primitieve overlevingsinstincten in actie wanneer een relatie stukloopt.  In bepaalde gevallen kunnen deze instincten zelfs tot extreem gedrag leiden, zoals stalken of erger. Maak je geen zorgen, ik beperk me tot een gezondere vorm van verwerking: comfort food!

Om het maar meteen wetenschappelijk aan te pakken heb ik gekozen voor een recept met véél chocola, aangezien dit zou werken als natuurlijk pepmiddel. Dus voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit, of die gewoon zonder dramatische reden wat lekkers kan gebruiken: Jamie’s heerlijke brownierecept uit zijn Jamie in 30 minuten boek!

Ingrediënten voor 8 personen (of 1 persoon met ludduvuddu)

•    200 gr pure chocolade van goede kwaliteit (minstens 70% vaste cacaobestanddelen)
•    250 gr ongezouten boter, op kamertemperatuur
•    200 gr lichtbruine, fijne tafelsuiker
•    6 afgestreken eetlepels cacaopoeder
•    4 volle eetlepels zelfrijzend bakmeel
•    een handvol gesuikerde gember of stemgember
•    4 eieren
•    een handvol pecannoten
•    een handvol gedroogde zure kersen (of cranberry’s)
•    1 clementine
•    crème fraîche, voor erbij

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 ºC. Sla de chocoladerepen stuk, hak de boter in grove stukjes en doe beide met de suiker, het cacaopoeder, het bakmeel, een snufje zout, en de gesuikerde of stemgember in de keukenmachine. Hak alles goed door elkaar. Breek er met draaiende motor de eieren bij. Kreukel stukken bakpapier onder de kraan, leg ze plat in een braadslede (van ongeveer 32 x 26 cm), sprenkel er een beetje olijfolie over en wrijf dat goed uit. Schep het mengsel uit de keukenmachine met een spatel op het papier en spreid het in een gelijkmatige, ongeveer 2 1/2 cm dikke laag uit. Strooi er de pecannoten en gedroogde zure kersen over en druk ze er een beetje in. Rasp er met een fijne rasp de schil van de clementine over. Zet de braadslede boven in de hete oven en bak de brownies 12 tot 14 minuten.

Haal de brownies uit de oven en laat ze even afkoelen. Serveer ze lauwwarm, en geef er een partje clementine en een lepel crème fraîche bij. Comfort all the way! smile

Laat hieronder jouw beste comfort food recept achter!

Tot volgende week!

1 reply

Login or register to make a comment

DEC 11 @ 17:25

by Lotte1983

Ik ben het er helemaal mee eens, chocola is de beste remedie... voor ALLES! smile

Pages: 1
var signup = { alphapopper: '#popup1', thanks_gift_image: 'gift-card-wine-us.png', ignore_cookie: false, is_logged_in: false, is_carl:false, is_allowed: true, is_dormant: false }