Jamie Oliver var noskimwords = 'true'; var _comscore = _comscore || []; _comscore.push({ c1: "2", c2: "17817337" }); (function() { var s = document.createElement("script"), el = document.getElementsByTagName("script")[0]; s.async = true; s.src = (document.location.protocol == "https:" ? "https://sb" : "http://b") + ".scorecardresearch.com/beacon.js"; el.parentNode.insertBefore(s, el); })(); (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-38610140-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');

Dankbare eters - deel 1

NOV 20 @ 22:34

by Anne-Lieke

Dit jaar is het tijd voor een primeur: een Thanksgiving maaltijd in hartje Utrecht! Want zeg nou zelf, hier in Nederland hebben we toch ook een heleboel om dankbaar voor te zijn? Zoals de grote variëteit aan drop in onze schappen, dat niet alleen de Kerstman maar óók een heel stel Pieten cadeautjes door onze schoorsteen laat vallen ieder jaar, en dat we af en toe ongegeneerd mét ellebogen-actie mogen voordringen in de rij want we zijn ten slotte Hollanders.

In Amerika is Thanksgiving een nationale feestdag en wordt het gevierd op de vierde donderdag van november. Wij moeten ons dankbare diner helaas even opschuiven naar het weekend, maar dan hebben we tenminste wel iets om de hele week naar uit te kijken. Een gouden regel voor een goed Thanksgiving diner is dat je ook de volgende dag reserveert voor het eten van de 'left-overs' en uitbuiken op de bank.

Ik heb maar één keer van een Amerikaanse Thanksgiving maaltijd mogen genieten en dat is al weer jaren geleden. Gelukkig heb ik de receptenkaartjes van mijn gastvrije Amerikaanse vrienden bewaard en staan de kruiden die ik erbij kreeg nog op mijn keukenplankje, waardoor ik het meteen grondig kan aanpakken. Hieronder deel ik deze, in mijn herinnering, zeer heerlijke recepten met jullie. In de hoop dat ik niet de enige ben die volgende week met zijn handen in een kalkoen of kip staat!

Een echte traditionele Thanksgiving maaltijd is natuurlijk niet compleet zonder: een gebraden kalkoen, kip of eend, cranberrysaus, jus, stuffing (oftewel een broodvulling voor de kalkoen die ook als bijgerecht wordt geserveerd) en zoete aardappelpuree. Om iets groens toe te voegen aan de maaltijd kun je lekker wat verse sperziebonen koken. Wikkel ze vervolgens in spek en bak de pakketjes in een ovenschaal in de oven tot ze knapperig zijn. Als klapstuk sluit je natuurlijk af met pompoentaart.

Omdat ik niet zo’n hele grote Amerikaanse familie heb, kies ik voor een gebraden kip. Lees hier www.jamieoliver.nl/recipes/kiprecepten/ … braden-kip Jamie's recept voor een perfect gebraden kip. Vergeet niet de kip ook te vullen met wat broodvulling! Voor de beste jus, lees www.jamieoliver.nl/recipes/overige-rece … kere-jus/.

Amerikaanse maten Ik heb een aantal handige maatlepels in de keuken liggen voor als ik een Engels kookboek raadpleeg. Voor wie dit niet heeft: 1 cup = iets minder dan 3 dl. Of gebruik een koffiekopje!

Cranberrysaus
1 zakje verse cranberry's (340 g)
1 cup witte basterdsuiker
1 cup water

Bereidingswijze
•    Breng de cranberry's met het water op laag vuur aan de kook.
•    Laat het 20 min. zachtjes koken en voeg de basterdsuiker toe.
•    Laat nog 5 min. koken tot alle suiker is opgenomen en je een mooi dik mengsel hebt.

Zoete aardappels met sinaasappel-gember glazuur
1 kilo zoete aardappels
1/2 cup sinaasappelsap
1/4 cup lichtbruine basterd suiker
1 theelepel maïszetmeel
1/4 theelepel gemberpoeder
snufje zout
1/4 cup boter

Bereidingswijze
•    Schil, kook en pureer de zoete aardappels. Dit kun je ook een dag van te voren al doen.
•    Mix in een koekenpan de sinaasappelsap, suiker, maïszetmeel, gemberpoeder en zout.
•    Verwarm het mengsel op middelhoog vuur tot het dikker wordt en begint te bubbelen.
•    Voeg dan de boter toe. Roer tot de boter gesmolten is.
•    Voeg de zoete aardappel puree toe en schep met een lepel de glazuur over de aardappels heen.
•    Verwarm op middelhoog vuur, zonder deksel, ongeveer 15 minuten.

Komende week volgt het recept voor de broodvulling en de pompoentaart!

Tot dan!

1 reply

Login or register to make a comment

NOV 22 @ 09:50

by Geeske-Lien

Klinkt allemaal heel lekker, ik ben benieuwd zaterdag! tongue

Pages: 1
var signup = { alphapopper: '#popup1', thanks_gift_image: 'gift-card-wine-us.png', ignore_cookie: false, is_logged_in: false, is_carl:false, is_allowed: true, is_dormant: false }