ouderwets lekker

DEC 28 @ 21:52

by Anne-Lieke

Vroeger nam mijn moeder mij altijd mee naar de oud-Hollandse poffertjeskraam in Laren. De kanten gordijnen, linnen plafonds, het houten meubilair, de geur... Niet te vergeten de bakker met zijn vliegensvlugge vork die honderden poffertjes razendsnel omdraait. Het was en ís nog steeds betoverend. De kraam, die nog altijd De Haan heet, dateert uit de 19de eeuw en is de oudste poffertjeskramen in ons land. 

Niet alleen zijn deze heerlijk ouderwetse deegkussentjes een deel van mijn jeugd; ik was er altijd van overtuigd dat poffertjes heel erg Hollands zijn. Maar na wat leeswerk bleef ik gedesilusioneerd achter. Wat blijkt? Poffertjes komen uit Frankrijk! Poffertjes zijn voor het eerst gebakken omstreeks 1820 op de wafelkramen van Franse markten.

Ach, mijn pret en jeugdsentiment mag het niet drukken. Want wat zíjn ze lekker met wat poedersuiker en een klontje smeltende boter. Het blijft smullen tijdens deze winterdagen!

Foto: Het Utrechts Archief

1 reply

Login or register to make a comment

DEC 29 @ 14:13

by MsPablo

thumbsup

Pages: 1
var signup = { alphapopper: '#popup1', thanks_gift_image: 'gift-card-wine-us.png', ignore_cookie: false, is_logged_in: false, is_carl:false, is_allowed: true, is_dormant: false }
$(document).ready(function(){ //for restaurants page if ($(location).attr('href') == "http://www.jamieoliver.com/restaurants"){ $('#restaurants_menu_wrapper').css('display','block'); } // Jo ROADBLOCK section 2 // Jo ROADBLOCK section 2 end });